Κυριακή 26 Απριλίου 2020

Ενημερωτικό για το νέο νομοσχέδιο για την Παιδεία.

Την Τετάρτη 22/04/2020 το Υπουργείο Παιδείας παρουσίασε το περιεχόμενο του νέου σχεδίου νόμου που στοχεύει, σύμφωνα με το Δελτίο Τύπου του Υπουργείου, «στην αναβάθμιση του σχολείου». Οι εκπαιδευτικοί πληροφορήθηκαν «κατόπιν εορτής» το περιεχόμενο του νέου σχεδίου νόμου.
Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ ακολούθησε την ίδια πεπατημένη και κατακριτέα «τακτική» με τους προηγούμενους Υπουργούς Παιδείας που νομοθετούσαν με τα σχολεία «κλειστά». Συγκεκριμένα θυμίζουμε προηγούμενα νομοσχέδια όπως:
  • Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση / Διακοπές Πάσχα 2019: Νέο Λύκειο
  • Δευτεροβάθμια & Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση / Διακοπές Χριστουγέννων 2018:  Σύστημα προσλήψεων.
  • Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση / Καλοκαίρι 2017:   Π.Δ.79/2017.
  • Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση / Διακοπές Πάσχα 2016: Κατάργηση Δημοτικών Σχολείων ΕΑΕΠ διευρυμένου προγράμματος σπουδών.
Ο τελευταίος εκπαιδευτικός νόμος (3848/2010) που συζητήθηκε εκτενώς για ένα τρίμηνο με τους θεσμικούς φορείς και τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες (ΟΛΜΕ – ΔΟΕ) πριν ψηφιστεί στη Βουλή ήταν το Μάιο του 2010, διάστημα που τα σχολεία ήταν ανοιχτά.
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας έδειξε, το πώς αντιλαμβάνεται την άσκηση της πολιτικής, τόσο σε επίπεδο αρχών και προθέσεων όσο και σε επίπεδο συμπεριφοράς προς την εκπαιδευτική κοινότητα  τη χρονική στιγμή που κυβέρνηση έχει ζητήσει τη συναίνεση όλων των Ελλήνων, προκειμένου η χώρα να ξεφύγει από την πανδημία με τα λιγότερα δυνατά τραύματα και απώλειες.
Είναι λοιπόν αδιανόητο από τη μία πλευρά  το Υπουργείο Παιδείας να  χαιρετίζει και να συγχαίρει  τη μεγάλη προσπάθεια των εκπαιδευτικών που με αυταπάρνηση έδωσανκαι δίνουν καθημερινά (με τις γνωστές τεχνικές δυσκολίες) τον αγώνα τους για τη στήριξη των μαθητών σε όλα τα επίπεδα και την ίδια στιγμή να τους αγνοεί και να τους υποτιμά με τέτοιο κραυγαλέο τρόπο. 
Δεν είναι δυνατόν το Υπουργείο Παιδείας αφενός να ζητά τη συναίνεση των εκπαιδευτικών και αφετέρου να καταθέτει νομοσχέδιο που αφορά μεγάλο μέρος της κοινωνίας (μαθητές, γονείς, καθηγητές, δασκάλους) και το οποίο είναι δεδομένο ότι θα δημιουργήσει μεγάλες εντάσεις. Η κατάθεση αυτού του νομοσχεδίου με «κλειστά» σχολεία και χωρίς διάλογο εν μέσω πανδημίας, είναι πρώτα από όλα μία  βαθύτατα αντιδημοκρατική  ενέργεια που καταπατά κάθε έννοια κοινωνικού διαλόγου που αποτελεί θεμελιώδη λειτουργία μιας δημοκρατικής πολιτείας (ΟΛΜΕ 22/4/2020).
Το Πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία, περιλαμβάνει αλλαγές σε Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση όπως:
  • Αυξάνεται ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα στο δημοτικό σχολείο από 20 σε 26.
  • Αυξάνονται πάλι τα  εξεταζόμενα μαθήματα: περισσότερα μαθήματα στις τελικές εξετάσεις σε Γυμνάσια και Λύκεια.
  • Αυξάνονται τα  πρότυπα και τα πειραματικά σχολεία.
  • Επανέρχεται η τράπεζα θεμάτων στο γενικό Λύκειο.
  • Θεσμοθετείται η εξωτερική αξιολόγηση των σχολείων.
  • Επανανομοθετείται η ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών και συνδέεται με την επαγγελματική τους εξέλιξη, από τη σχολική χρονιά 2021-22.
  • Επιφέρεται ένα βαρύ πλήγμα στα ημερήσια ΕΠΑΛ με την καθιέρωση ηλικιακού ορίου – κόφτη τα 17 χρόνια στις εγγραφές, στερώντας από τους αποφοίτους Λυκείων τη δυνατότητα να αποκτήσουν ειδικότητα αλλά και αποκλείοντας την επανένταξη νέων στο εκπαιδευτικό σύστημα που το είχαν εγκαταλείψει.
  • Επανανομοθετείται η διαγωγή των μαθητών-τριών και θα αναγράφεται πάλι στα απολυτήρια.
  • Επανέρχονται οι πολυήμερες αποβολές για τους μαθητές και μαθήτριες.
  • Νομοθετείται 2ετής και 3ετής αποκλεισμός σε αναπληρωτές/τριες που δεν αναλαμβάνουν υπηρεσία, ακόμα και αν αυτό τους ανατίθεται στην μέση της χρονιάς.
Οι αλλαγές στο Δημόσιο Σχολείο χρειάζονται ανοικτό διάλογο  με όλους τους φορείς της εκπαίδευσης και συναινέσεις για να αντέχουν στον χρόνο και να μην αλλάζουν από κυβέρνηση σε κυβέρνηση κι από υπουργό σε υπουργό με τελικά «θύματα» τους ίδιους τους μαθητές μας,τους εκπαιδευτικούς αλλά και γενικότερα την ίδια την εκπαίδευση
Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ οφείλει να δείξει σεβασμό προς την εκπαιδευτική κοινότητα και να προχωρήσει σε έναν ανοικτό και δημοκρατικό διάλογο για τις αλλαγές στο Δημόσιο Σχολείο, χωρίς αλαζονεία και «κλειστά» σχολεία, αλλά με υπευθυνότητα και σοβαρότητα.
Απαιτούμε  την άμεση απόσυρση  του εν λόγω σχεδίου νόμου και την  έναρξη ενός θεσμικού, σοβαρού και ουσιαστικού διαλόγου  για όλα τα θέματα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν.

Από την ΤΕ της ΔΑΚΕ ΔΕ Α΄ ΑΧΑΪΑΣ